Páginas

jueves, 15 de junio de 2017

L'aviadora Hélène Dutrieu a Barcelona.


L'aviadora Hélène Dutrieu i la passatgera V. S. Maud en el primer vol de dues dones soles. Febrer de 1911. Fot: Ballell Maymí, Frederic.
Pilot i esportista francesa. Nascuda a Tournai (Bèlgica), era filla d'un oficial de l'exèrcit. Als catorze anys va deixar l'escola i es va independitzar. El 1893, es guanyava la vida com a ciclista a l'equip professional britànic “Simpson Lever Chain”. Ben aviat va obtenir importants triomfs en categoria femenina: record de l'hora (1895), campionat mundial de velocitat en pista (Ostende, 1897), Gran Premi d'Europa (1898) o la Cursa dels Dotze Dies (Londres, 1898), per això que va començar a ser coneguda com “La Fletxa Humana”. Pels seus èxits, el rei Leopoldo II de Bèlgica la va distingir amb la Creu de Sant Andreu amb diamants. Des de 1903, es va dedicar al ciclisme acrobàtic a teatres de Marsella i Londres sobre una pista del tipus “looping the loop”. També va participar en competicions de motos i cotxes.
 L'aviadora Hélène Dutrieu al peu de l'avió. Febrer de 1911.
El 1908, es va convertir en la primera dona belga a conduir un avió, en volar a l'ultralleuger “Demoiselle” dissenyat per l'aeronauta brasiler Alberto Santos-Dumont (1873-1932). El 1910, va obtenir la llicència de pilot (la primera per a una belga i la quarta per a una dona a nivell internacional).
Aquest any, es convertia en la primera pilot a navegar més d'una hora i es feia a França amb la Coupe Femina gràcies a un vol continu de 167 km realitzat en poc més de dues hores i mitja. El 1911, va batre catorze pilots homes a la Coppa del Re celebrada a Florència (Itàlia). L'any següent, es convertia en la primera dona a manejar un hidroavió. Aleshores, ja era anomenada “La Chica Halcón”. El 1913, va rebre la Legió d'Honor. En esclatar la Gran Guerra, va abandonar l'aviació i es va posar a la disposició de les autoritats franceses. Va dirigir el servei d'ambulàncies d'un hospital de campanya i el mateix hospital de Val-de-Grâce (a París). També va col·laborar amb la propaganda gala a través de conferències als EUA Després de la guerra, es va convertir en periodista. El 1922, va obtenir la nacionalitat francesa. El 1953, va rebre la Medalla de l'Aeronàutica Francesa. El 1956, va crear la Coupe Hélène Dutrieu-Mortier amb un premi de 200.000 francs per a dones pilot franceses o belgues que fessin cada any el vol sense escales més llarg. Va morir a París als 83 anys.
L'aviadora Hélène Dutrieu en el seu últim vol a Barcelona, a la pista de l'hipòdrom.
L'aviadora Hélène Dutrieu després del vol. Febrer de 1911


VERSIÓ ACOLORIDA.


1 comentario:

  1. "Impressionant biografia de la dona Helene Dutrieu , que entre altres infinitats d'activitats i guardons va ser la primera dona en el món de l'aviació.
    Fotografies históriques maques , recalcar les fotografies de l'estada a Barcelona el febrer de 1911 on va realitzar el primer vol amb una altre dona." (Montse Carol)

    ResponderEliminar