Páginas

martes, 2 de noviembre de 2021

Maria Conesa, "La Gatita Blanca" (II)


 Continua de https://barcelodona.blogspot.com/2021/10/maria-conesa-la-gatita-blanca.html

María Dorotea Conesa Redó "la Gatita Blanca". Fot: Antoni Esplugas.
María Conesa, ballarina, cantant i actriu, va tenir el seu protagonisme al music-hall barceloní de començaments del segle XX, va presenciar l'assassinat de la seva germana al teatre sent menors d'edat i va haver d'emigrar a Mèxic, on va ser l'estrella més popular de la Revolució, amb gairebé noranta anys, va morir treballant i amb la consideració de ser l'artista més estimada i admirada del segle passat a la nació mexicana.
Els seus pares eren el santmatevà Manuel Conesa Artiga i la vinarossenca Teresa Redó Vidal, els quals van emigrar a Barcelona quan ella sols comptava set anys. Donen diferents dates de naixement però segons ella mateixa confessava sempre a Mèxic realment havia nascut el 18 de desembre de 1892.
Tenia una germana, un any més gran que ella, amb el mateix nom que la mare, Teresa. Va ser l'anunci de l'arribada d'un altre fill el que va propiciar que la família es traslladés a la Barcelona en expansió de finals del segle XIX a la recerca de millors horitzons. Les dues germanes van entrar com a ballarines en una companyia infantil que el 1900 va actuar a l'Exposició Universal de París i després va fer gires per Espanya, Itàlia i Amèrica.
En tornar a la Ciutat Comtal, les joves germanes van completar el seu aprenentatge en una acadèmia de cant de les moltes que proliferaven al Barri Xino, aviat van poder debutar amb èxit al Edén Concert, com a ballarines i cantants. La joventut, la bellesa i, també, el bon fer artístic de les dues germanes va despertar la gelosia d'una cupletista de més edat, La Czarina, que va ordenar al seu germà que les assassinés. A l'acte va morir la Teresita. Maria va aconseguir salvar-se.    
La mort de la germana l'havia traumatitzat tant que va quedar-se sense veu durant sis mesos. Passat aquest temps, va reprendre l'activitat teatral fent servir el segon cognom: Maria Redó, per tal de dificultar la seva identificació i evitar, així, les denúncies que li poguessin caure per ser menor d'edat.
Va resorgir amb un paper secundari a la sarsuela La Gatita Blancauna obra pròxima al vodevil francès de les que s'anomenaven humorada lírica amb tocs sicalíptics. El llibret era de José Jackson Veyán i Jacinto Capella; la música, d'Amadeu Vives i Jerónimo Jiménez.
El novembre del 1907, les germanes Moriones, importants empresàries teatrals mexicanes, van contractar Maria Conesa, a qui ja coneixien com a artista infantil de l'època en què, juntament amb Teresita, formava part de la companyia que el 1901 havia fet una tournée pel país. Les Moriones li van proposar que representés La Gatita Blanca, la seva obra fetitxe, al teatre Principal de la ciutat de Mèxic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario