Páginas

lunes, 26 de agosto de 2019

Pilar Alonso.


Pilar Alonso i Moll (Maó, 1897 - Madrid, 1980) va ser una cantant de cuplets.
Va ser la figura més emblemàtica del cuplet català de finals dels anys 1910 i mitjans anys 1920.
Es va traslladar a Barcelona, on va popularitzar el gènere del cuplet català, triomfant ja en 1912. Entre 1915 i 1925 se la considerava la reina del cuplet. Va ser la cupletista que més discos va gravar en els anys 1920, immortalitzant èxits com Les caramelles, La Fornereta, La Marieta d'ull viu, L'Ombrella, Els focs artificials i La Font del Gat entre molts altres, els quals van ser incorporats als repertoris habituals dels artistes de l'època.
També va tenir grans èxits cantant en espanyol com Els seus picar-ulls, o Nena, dues cançons estrenades per ella. Per satíric i irònic de les seves lletres i per com les cantava, està considerada per molts com la precursora de la Nova Cançó Catalana.
Retrat de Pilar Alonso. Fot: Mariné Vadalaco, Amadeu.
Va ser tota una figura en la seva època i allà on va cantar, l'èxit el va tenir assegurat.
A Sant Sebastià va gravar catorze discs amb la casa Inurrieta. "Juan Inurrieta, Credor de la casa de discos Columbia i pioner a Espanya de la indústria del disc"
Al Saló Doré, de la plaça Catalunya, el 1918 va estrenar la cançó "Nena!" Que va ser escrita expressament per a ella.
Es retira definitivament al 1925.
"…la Vela Nàutica,la equitación,el tiro de pichón,el football y sobre todo las motos, eran la pasiones deportivas de Pilar..también los libros de Folch i Torres y la mecanografía en una època en que la educación de las señoritas era de noviciado de ursulinas mayoritariamente..
En unas regatas hizo una grave afrenta a los Reyes en particular al Rey Alfonso muy inconveniente para su carrera artística al negarse a comparecer à una cita...
En una exposición canina tuvo un sonoro enfrentamiento con la monárquica Raquel Meller que la increpó por cantar en catalán, Pilar que era de armas tomar saltó sobre ella produciendo el revuelo de todos los caniches y perros que casi sin exclusión se pusieron de lado de la Menorquina..
Tal era su afición a la moto que con un motorista catalán llamado Reig dió vueltas de campana en una gran esfera de acero.
En 1922 promovía el Autòdromo Nacional de Sitges presidido por Juan Pich i Pon junto a Paco Armengol Conde de la Florida,Genaro de la Riva y Ricardo Ferry del Real Moto Club de España de 2 km de pista peraltada de 18 metros de ancho..
Pilar aborrecía los trajes de lentejuelas y las fastuosidades abrumadoras que rodeaban a la ridícula Raquel, aprendió que demonios era el bolcheviquismo por Salvador Vilaregut y le dijo que ella prefería leer à Maragall."
(Xavier Quiñones.)
Publicitat d'Anís del Mono.
Va actuar sobretot a Eldorado, el saló de varietés més luxós del país, situat a la plaça de Catalunya. El seu èxit era tal que fins i tot va arribar a donar funcions matinals amb el teatre ple a a les que acudien les classes populars que corejaven les seves cançons. Encara que amb menys freqüència, va actuar també a la resta d'Espanya. La seva més famosa creació en el cuplet espanyol va ser "Nena" (1919), que van interpretar després desenes d'artistes.

 El seu pare era barber i músic i la seva mare, pentinadora. A l'edat de 12 anys -moment en voga de les varietats i de l'esclat de la figura de la Raquel Meller- va rebre les primeres nocions de música de la mà del seu pare. La Pilar va començar a cantar a la perruqueria de la seva mare els cuplets que s'escoltaven, aleshores, per tot arreu. Aviat l'ha van anomenar la "petita Raquel". Un bon dia, ella i el seu pare va decidir provar fortuna en aquest món i van fer un viatge a Barcelona. La Pilar Alonso debuta al Saló Doré ubicat a la Rambla de Catalunya, cantonada amb la Plaça de Catalunya (on després hi va haver el Teatre Barcelona). Pel Saló Doré hi desfilaven, en aquells moments, les millors cupletistes de l'època: Raquel Meller, Paquita Escribano, la Bella Chelito i d'altres. La presentació de Pilar Alonso no va ser el reixida que calia i ambdós van retornar a Maó molt aviat. Aquest primer fracàs no va esborrar, però, la vocació de la cantant i Pilar continua preparant-se a la seva població nadiua.
Temps més tard tornen a provar fortuna a Barcelona, aquest cop al Teatre Eldorado de plaça de Catalunya, el temple per excel·lència de les varietats. Aquest cop, però, va ser la seva consagració. La carrera artística de Pilar Alonso va ser relativament curta però fulgurant. Es va retirar l'any 1925 per a casar-se. Mai més va tornar a pujar a un escenari per interpretar cuplets.
Ella va ser la pionera en cantar i gravar cuplets en català. Van publicar amb gran èxit, temes com "les caramelles", "La marieta de l' ull viu", "Els focs artificials", "El vestit d'en Pasqual" "Jo vull ser miss"o "Tornant de Montserrat".
Una dona que va fer aparèixer la cançó en català al món discogràfic amb una força que tardaria més de 40 anys a tornar a ser important. 
La precursora, en quant el satíric i irònic de les seves lletres i per com les cantava, de la Nova Cançó Catalana.


1 comentario:

  1. "Interessant i divertit documental sobre la Pilar Alonso (Maó 1897-Madrid 1980) Cupletista catalana més emblemàtica dels finals de 1910 fins els mitjans de 1920
    Considerada per molts con la percursora de la Nova Cançó per l'ironia i sátira de les seves lletres
    Fotografies de la cupletista macas qu'es van alternant en la biografia professional.
    Aficionada als deports , vela , equitació , football , motos.. etz amb anecdotes com la que va tindre en una exposició canina amb la presència de Raquel Meller (monàrquica) i on ella va cantar en català i va ser tot un xou entre elles dues per crec entendra una rivalitat al ser cupletistes de renom a Espanya.
    Hi han mols audios de la Pilar Alonso intrepretant les millors cançons amb lletres divertides i moltes d'ellas encara son populars a Catalunya.
    Segons el document compartit la cançó mes popular o famosa va ser Nena on es veu en un audiovisual de la Pilar en escena i fotografies molt maques
    Es veu també un escrit original que penso deuria ser d'un diari de l'epoca.
    Hi per acaba un ampli enllaç , de la Guillermina Motta en una actuació a la Paloma l'any 1973 , amb fotografies i audios de les seves cançons, que dona a entendre que és una de les prercursores cupletistes que actualment tenim a Catalunya." (Montse Carol)

    ResponderEliminar